Kink i nakken / Torticollis

I dette innlegget vil jeg gi deg svar på hvordan du kan bli kvitt kink i nakken på egenhånd - gi deg et gratis treningsprogram, definere kink i nakken, svare på om det er farlig, hvor lenge det varer, samt gi deg innblikk i hva jeg, som kiropraktor kan hjelpe med hvis det ikke går over i løpet av kort tid.

Hva er en kink i nakken?

Kink i nakken er også kjent som akutt torticollis på fagspråket, det kan være en relativt smertefull tilstand der nakken blir sittende fastlåst i en skjev stilling.


 

Kink i nakken

Symptomer på kink i nakken: Akutt låst eller stiv nakke. Du holder ofte hodet i en spesifikk posisjon for å unngå smerte. Smertene kan i noen tilfeller strekke seg fra nakken og nedover armen. Kjenner du deg igjen?

Hvor lenge varer en kink i nakken?

Noen blir bra i løpet av noen dager, men hos andre varer det i uker til måneder. Det pasientene mine i Oslo forteller er at de fleste blir verre de to første dagene, for å så bli bedre igjen, så har du noen - hvor den ikke ser ut til å slippe med det første.

 

Er det farlig?

Nei. En kink i nakken er ikke farlig, det kan virke slik på grunn av den uutholdelige smerten, men er altså ingenting å uroe seg for.

 

Hvordan blir du kvitt kinken i nakken?

Vil du ha gratis øvelser og tips for å bli kvitt kink i nakken? Målet med øvelsene du snart skal få er å gi smertelindring, øke bevegelighet og blodsirkulasjon i området, dette kan føre at du blir kvitt kinken i nakken. Tips: Forsøk å lukke øynene, ta dype pust og slapp mest mulig av når du gjør øvelsene. Det kan høres litt rart ut, men jeg vil du skal prøve å se for deg at kinken i nakken slapper av, og til slutt slipper tak. Jeg har skrevet opp forslag til hvor ofte du skal gjøre øvelsene, antall set og repetisjoner.

 

Før du går i gang er det helt avgjørende at du husker å lytte til kroppen når du gjør øvelsene. Det er helt essensielt og bør huskes på uansett hvilket sted i kroppen du har smerter.

 

 

Øvelsene skal ikke gjøre vondt verre! Føler du at noen av øvelsene forverrer smertene, skal du unngå denne øvelsen. Naviger etter din smerteskala fra 0 - 10. 10 er like smertefullt som å holde armen på en varm kokeplate, 0 er ingen smerte. Du kan ligge på et sted i mellom 0-4 i smerte på skalaen, helst ikke høyere.

 

Et annet tips er å ise ned nakken. Legg et tynt håndkle eller en klut i mellom isposen og huden for å unngå frostskader. Hold isen pålagt i ca 10-15min. Dette kan du gjøre flere ganger om dagen med minimum 1 times mellomrom. Det er mange av kundene mine som rapporterer om at det hjelper med å bli kvitt kinken i nakken raskere.

 

Kiropraktorbehandling for kink i nakken

Lauren tilbyr kiropraktisk behandling for kink i nakken hvis det skulle være behov for det.

God bedring og lykke til!

kink i nakken.png
nakkekink_edited.png
smerteskala_edited.jpg
behandling av nakke.jpg
Gratis øvelser for kink i nakken
Send inn din E-post for å laste ned
Kink i nakken øvelser.png

Trykk her for å laste ned